ایلام - احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم برای بازگرداندن سرمایه‌های راکد به چرخه اقتصادی کشور است و در یکسال گذشته ۱۸۷ واحد تولیدی و صنعتی استان ایلام رفع موانع و احیا شدند.

رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است. این مبحث مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته و تاکنون به نتایج خوبی نیز منتج شده است.

برخی واحدهای تولیدی و کارگاهی طی سال‌های گذشته به دلایل متعدد چون شرایط اقتصادی کشور، مدیریت نادرست واحد، کمبود نقدینگی یا سرمایه در گردش، تغییر ذائقه بازار فروش و در مجموع نبود ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی دچار چالش یا تعطیلی شدند.

با توجه به اینکه ایجاد اشتغال از اولویت‌های اساسی کشور بوده، یکی از سریع‌ترین مسیرها برای اشتغالزایی در مناطق مختلف کمک به بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل برای راه‌اندازی مجدد از طریق تامین سرمایه در گردش، رفع موانع همچنین اعطای تسهیلات بانکی است.

دولت سیزدهم که دغدغه رفع مشکلات اقتصادی را داشته از زمان شروع به کار، پایش و فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل را در اولویت قرار داده، به طوری که بازدید از این گونه واحدها یکی از برنامه‌های ثابت رئیس جمهور در اغلب سفرهای استانی بوده است.

یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

 

دلایل غیرفعال بودن واحدهای صنعتی

شکی نیست که عدم توجه واقعی به مشکلات صنعتگران و رفع مسایل و دغدغه های آنان باعث عقب ماندگی استان در حوزه صنعت و تولید و در نهایت کاهش نرخ اشتغال شده است.

تسهیل روند رونق و شکوفایی واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان مهمترین زیرساخت جهت رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، همواره یکی از اولویت های برنامه‌ریزی مسئولان برای تقویت ظرفیت های صنعتی استان ها بوده است‌.

بخش وسیعی از مشکل صنعت و صنعتگران استان مرزی ایلام، وجود طرح های راکد تولیدی، بحث تامین مالی و ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی است که نیازمند توجه ویژه دولت در این بخش برای ادامه فعالیت واحدها و جلوگیری از تعطیلی آنهاست.

توجه به فعال شدن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و بنگاه های اقتصادی در کنار واحدهای بزرگ صنعتی، سهولت امر سرمایه گذاری و صدور مجوزها و آموزش نیروی کار ماهر بومی در هر منطقه، نیازمند اهتمام ویژه مسئولان محلی است.

راه اندازی پروژه های صنعتی و تولیدی، رفع مشکل صنایعی که در سالهای اخیر دچار رکود شده اند و رفع موانع ایجاد زیرساخت‌ها جهت سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح ها موضوعاتی است که حتما باید با جدیت دنبال شود.

 

تاکید ویژه استاندار ایلام در خصوص مدت زمان پاسخ به صدور مجوزهای حوزه تولید

استاندار ایلام حداکثر مدت زمان پاسخ به استعلامات و صدور مجوزها حوزه تولید و سرمایه گذاری را ۲ هفته اعلام کرد و گفت: اگر چنانچه پاسخ به استعلامات بیش از زمان تعیین شده باشد به منزله جوابیه مثبت آن دستگاه و آغاز کار فعالیت برای ایجاد طرح بلامانع تلقی و طرح مورد نظر باید عملیاتی شود.

حسن بهرام نیا بیان کرد: برای گرم شدن دودکش کارخانه ها و همچنین چرخیدن چرخ کارخانجات صنعتی استان نیازمند اهتمام و همدلی همه دستگاه ها هستیم و پاسخ دهی به استعلامات در حوزه تولید و سرمایه گذاری در اسرع وقت ضرورت دارد.

وی ادامه داد: مدیران علاوه بر فراهم کردن بستر برای سرمایه گذاران باید تسهیل کننده امور نیز باشند و اگر چنانچه مدیری سهل انگاری کند، قطعا جایگاهی در مدیریت استان نخواهند داشت.

استاندار ایلام تاکید کرد: شایسته نیست که برای استعلام ایجاد یک کارخانه مانند سفال و آجر در استان که در این شرایط اقتصادی حدود ۴۰۰ نفر اشتغالزایی دارد، یک جوابیه استعلام حدود سه ماه طول بکشد.

بهرام نیا با هشدار به برخی مدیران استان، گفت: چنانچه مشخص شود مدیری در صدور پروانه آغاز فعالیت کارخانجات و واحدها تعلل کرده علاوه بر خارج شدن از چرخه مدیریت استان، به شدت با وی برخورد خواهد شد. 

وی با اشاره به سهل انگاری برخی مدیران در اجرای برخی مصوبات نشست، یادآور شد: مسئولیت مستقیم اجرای مصوبات خود اعضای کارگروه آن نشست هستند و هر مدیری که به مصوبات نشست ها بی توجه باشد، بزودی تعیین تکلیف می شود.

وی از معاونین استاندار خواست تا مدیرانی که در روند اجرای مصوبات رونق تولید کم توجهی می کنند را  بسرعت شناسایی کنند.

 

۱۸۷ واحد تولیدی در دولت سیزدهم رفع موانع شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۱۸۷ واحد تولیدی در طول یکسال گذشته رفع موانع شده است، گفت: مشکل، آب و برق، گاز، مالیات، سرمایه در گردش و انتقال سند از جمله مشکلات این طرح ها بود که با مصوبات ستاد تسهیل این موانع برطرف شد.

شهریار عباسی اظهار داشت: همچنین در دولت سیزدهم ۸۴ واحد تولیدی احیا و به چرخه تولید بازگشتند که از این تعداد ۲۹ طرح تولیدی صنعتی، ۵۲ طرح تولیدی کشاورزی و سه طرح گردشگری بود.

وی افزود: همچنین در دولت سیزدهم هفت واحد تملیک شده تولیدی از طریق بانک به صاحبان اصلی بازگردانده شد.‍ ‌ 

عباسی با تأکید بر اجرای مصوبات ستاد تسهیل گفت: باید مصوبات کارگروه ستاد تسهیل، روان و با سرعت در دستور کار قرار گیرد تا هر چه سریعتر مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی و شرکت ها رفع شود.

معاون اقتصادی استانداری ایلام با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی نقش موثر و بسزایی در توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار دارند، گفت: با اقدامات انجام شده و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و تأمین مالی واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، فرصت های شغلی متعددی در استان تثبیت و ایجاد می شود.

 

سیاست دولت در استان حمایت از تولید است

وی اضافه کرد: باید از این طرح حمایت و مشکل تولیدکننده در اسرع وقت با مساعدت دستگاه های اجرایی برطرف شود.

معاون استاندار ایلام با بیان اینکه تمامی طرح های حوزه تولید باید کارشناسی شده باشد، گفت: دلیل عدم اجرای و وقفه در طرح ها عدم دقت در کارشناسی و عدم استفاده از ظرفیت مشاوران خبره و توانمند در هر حوزه است.

عباسی با بیان اینکه سیاست دولت در استان حمایت از تولید است، اضافه کرد: همه ما باید حامی تولید کنندگان باشیم و تمام قد از این قشر زحمتکش حمایت کنیم

وی افزود: دستگاه های اجرایی حوزه اقتصادی از تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ برای حمایت از تولیدکنندگان استفاده کنند.

 

تلاش برای بازگشت ۳۰ واحد تعطیل دیگر استان ایلام به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نتایج اقدامات انجام شده برای بازگشت واحدهای راکد و نیمه راکد به چرخه تولید گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۲۸ واحد تولیدی در استان احیا و به چرخه تولید بازگشته اند.

رضا محمدرحیمی بیان کرد: امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد ۳۰ واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

وی اضافه کرد: در راستای اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل ۲۲ واحد صنعتی راکد سال گذشته و ۶ واحد دیگر در سه ماهه اول سال جاری فعال و راه اندازی مجدد شده است.

رییس سازمان صمت ایلام با بیان اینکه جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان یک ظرفیت مناسب برای حمایت از واحدهای تولیدی است، تاکید کرد: از سال گذشته تاکنون ۶۳ جلسه با ۳۵۵ مصوبه در راستای رفع مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی انجام گرفته که بخشی از آنها با همکاری بانک های عامل و دستگاه های اجرایی مرتبط اجرایی شده است.

محمدرحیمی بیان کرد: مسائل بانکی، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و کمبود تامین مواد اولیه و غیره از جمله موضوعاتی است که با پیگیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد بررسی و تصمیم گیری لازم با حضور مسئولین دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان اضافه کرد: ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری با حدود سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه فعال وجود داشته که ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ مورد واحد راکد محسوب می‌شوند. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: ۵۲۵ فقره جواز تاسیس فعال با سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۴۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر وجود دارد.

محمدرحیمی عمده مشکلات در بخش صنعت را مربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی از دیگر مشکلات این حوزه تولید است.

 

۴۶ پروانه بهره‌برداری صنعتی سال گذشته در ایلام صادر شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام ️گفت: سال گذشته( تیرماه ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱) در ایلام ۴۶ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳۲ هزار میلیارد ریال صادر شده است.

به گفته محمدرحیمی، این تعداد پروانه بهره برداری با اشتغال ۶۴۳ نفر در استان صادر شده است.

رییس سازمان صمت ایلام بیان کرد: امسال در زمینه اکتشافات ۱۶ نوع معدن عمدتا غیرفلزی در استان شناسایی شده که این کانی های غیر فلزی شامل معادن گچ، آهک، شن، ماسه، مارن، آلوویوم و بیتومین یا قیر طبیعی از جمله ذخایری هستند که از معادن ایلام استخراج می‌شوند.

محمدرحیمی با اشاره به ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افزود: پارسال ۷۳ جلسه، ۲۵۰ پرونده با ۴۰۳ مصوبه و در سال جدید ۱۶ جلسه کارگروه تسهیل با ۶۶ پرونده و ۸۸ مصوبه تشکیل شده که بیش از ۸۰ درصد مصوبات کارگروه تسهیل در استان اجرایی شده است. 

رئیس سازمان صمت به بازرسی‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷ هزار فقره بازرسی و ۱۰۷۰ پرونده تخلفاتی به مبلغ ۵۰۷ میلیارد ریال تشکیل شده که این میزان بازرسی نسبت به سال گذشته رشد ۷۲ درصدی را شامل می‌شود.

 

۹۵ طرح صنعتی در ایلام در دست اجرا است

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه ۹۵ طرح صنعتی در استان دارای پیشرفت در دست اجراست، گفت: تعدادی از پروژه های سنگین و طرح‌های نیمه تمام و جوازهای آماده سرمایه گذاری نقطه امید بخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به شدت تاثیرگذار خواهد بود که از جمله این طرح‌ها می‌توان به فیلتر تصفیه آب، طرح ان جی ال و پتروشیمی دهلران  پتروشیمی هلیلان و فولاد ایوان اشاره کرد.

محمدرحیمی ادامه داد: برای اولین بار طرح تولید فیلترهای تصفیه آب یک طرح دانش بنیان شرکت غشاگستر دالاهو در شهرک صنعتی ایوان با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و همچنین پروژه پتروشیمی هلیلان با توجه به محل قرارگیری و اقداماتی که انجام شده جزء طرح‌های مهم محسوب می‌شود./ایرنا