✍️فرج‌اله صیدمحمدی- سایت ویرا- تردد حدود ۷۰درصد از زائران عتبات عالیات از مرز زمینی و بین‌المللی مهران نشان می‌دهد دروازه خاورمیانه انتخاب اکثر ایرانیان برای حضور در کشور عراق است.

🔸ورود و خروج حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران از ابتدای محرم تاکنون علاوه بر فرصت گردشگری مذهبی ،بهبود زیرساخت‌های راه و مرز و خدمت مردم شیعه ایلام به زائران حسینی می‌تواند آزمون بزرگی برای دولت در ایلام باشد و معیار و ملاک سنجش عملکرد دولت در‌ استان تردد زائران با کمترین دغدغه و‌ مشکل از ایلام و مهران است.

🔸سه ورودی اصلی چرداول، دهلران و ایوان در کمتر از دو هفته تا برگزاری کنگره عظیم اربعین به تدریج زیر بار ترافیک سنگین می‌رود و از سمت کرمانشاه و حمیل این محور مواصلاتی از ترافیک بیشتری برخوردار است و به نظر می‌رسد حجم عظیم ورود و خروج گردشگران مذهبی از این شهرستان باشد.

 

🔸آسفالت ، رفع نقاط حادثه خیز، جداسازی لاین و‌خطوط ترافیکی در‌مسیر ایلام به شباب و رنگ‌آمیزی لاین‌ها از کرمانشاه آغاز شده است اما کماکان این مسیر از حمیل تا سرابله دوطرفه است و در پیک تردد‌ها از سهولت عبور و مرور‌ کمتری بهره می‌برد.

🔸ایجاد موکب بزرگ در کارزان سیروان و خدمت رسانی به زوار آغاز شده و در ایوان و‌ چوار نیز موکب‌های استقبال از زائران در حال استقرار است.

🔸با بهره‌برداری از تونل پیامبر اعظم بخش عظیمی از زائران، مسیر اسلام آباد - ایوان را انتخاب می‌کنند اما کم‌عرض بودن جاده قلاجه تا ساتیان ایوان و نبود کمربندی مناسب و ترافیک سنگین در سطح شهر ایوان یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس در پیک تردد زائران است و چنانچه در روزهای منتهی به روز اربعین تدابیر پلیسی اندیشده نشود با گره‌های ترافیکی بویژه در شهر ایوان مواجه خواهیم شد.

🔸دهلران که یک سوم بار ترافیکی در ایام اربعین را متحمل می‌شود به عنوان کریدور دوم بعد از مهران از سمت اندیشمک مهمانان مرکز کشور بویژه اصفهان ،شیراز و‌خوزستان را میزبانی خواهد کرد اما جاده‌های کم‌عرض با نقاط حادثه‌خیز، حضور پلیس در این محور‌ مواصلاتی و رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگان را بیش از پیش می‌طلبد.

🔸موکب‌های مرکزی در راه کربلا و ورودی دهلران از سمت مهران مستقر شده‌اند و ۳۰کیلومتر از جاده عین‌خوش تا دشت عباس توسط قرارگاه خاتم در دست اقدام است که امید است هر چه سریعتر با تزریق اعتبار و تلاش بیشتر به بهره‌برداری برسد.

🔸جاده اصلی ایلام به مهران نیز پس از سالها تلاش راه و شهرسازی و حمل و‌نقل‌ جاده‌ای از کیفیت مطلوب برخوردار نیست اما با احداث مینی تونل ایلام به صالح‌آباد ، چهار خطه کردن محدوده گلان به مهران ، آسفالت و رفع نقاط حادثه‌خیز‌ در‌ این محور استراتژیک می‌توان شاهد کاهش ترافیک بود.

 🔸محور مهران - بان‌رحمان- ملکشاهی نیز یکی از محورهای اضطرار است که در شرایطی که مسیر ایلام به مهران یک طرفه شود می‌تواند زیر بار ترافیکی قرار گیرد.

🔸اصلی‌ترین چالش فراروی استان تردد پرحجم و سنگین زائران در روزهای منتهی به اربعین است که لزوم ایجاد حوضچه‌های آرامش قبل از مهران تا پایانه مرزی، جلوگیری از پارک خودروها بیش از ظرفیت شهر مهران در این شهرستان، توزیع ترافیک در بین شهرستان‌های دهلران، سرابله و ایوان ، پارک خودروها در شهرستان‌های مذکور را بیش از پیش نشان نمایان می‌کند.

🔸تردد زائران از مرزهای زمینی استان آزمون دشوار بزرگی از خدمت‌گزاری و برای سنجش میزان توانمندی دولت و حسن بهرام‌نیا استانداز ایلام است و با فروکش نمودن کرونا در یک سال اخیر جمعیت به مراتب بیشتری نسبت به قبل از کرونا مرز مهران را انتخاب کنند که این امر وظایف دولت و قرارگاه اربعین را به مراتب خطیرتر و سنگین‌تر‌ خواهد نمود.

🔸برگزاری باشکوه اربعین در ایلام هم می‌تواند به عنوان فرصت و سند افتخار و ارتقاء استاندار ایلام، زمینه رشد جایگاه او را به دنبال داشته باشد و بالعکس این موضوع نیز‌ قابل تصور است.

🔸نقش پلیس، قرارگاه اربعین،اطلاع‌رسانی به موقع، تدارکات بویژه به دلیل گرمای هوا و مدیریت بحران استان، رسانه‌ها ، خدمت مردم استان و صبر زائران در این آزمون بیشتر از سایر حوزه‌ها پررنگ‌تر است.

🔸اقتصاد اربعین یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ایلام ؛ پایتخت خادمین اربعین است و اگر تدارکات و تغذیه مورد نیاز موکب‌داران ایلام و عراق از ظرفیت‌های موجود استان تامین شود کمترین خواسته بحق مردم خدوم ایلام برآورده شده است. 

@weerair