ایلام - رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیک‌ اول خروج زائران را پشت سر گذاشته ایم، گفت: به طور قطع پیک دوم خروج زوار از مرزها از سه شنبه آغاز خواهد شد.

سید مجید میراحمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما در پایانه مرزی مهران اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت مرزها مطلوب و بسیار خوب است و ورود و خروج زائران با سهولت انجام می‌شود و توازنی بین خروج و ورود زائران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مانع خروج هیچ زائری از مرزها نشدیم و همه از مرز عبور کردند، افزود: زمانی که با یک شجاعت تصمیم گرفته شده که زایران به مرزها مراجعه نکنند مورد توجه واقع شد و این‌مهم خود باعث شد تا منجر به حوادث ناگواری در آن طرف مرز نشود.

رییس ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: براساس برنامه ریزی هایی که در ستاد اربعین مرکزی داشتیم توجه به این‌نکته‌ مهم بود که اکثریت زوار در روز اربعین به‌کشور و سمت‌مرزها باز نگردند چرا که این امر اقدام به موقع را از ما سلب خواهد کرد.

میراحمدی با تاکید بر اینکه‌ موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده است، گفت: امروز و در پایانه مرزی مهران تا ساعاتی پیش ۱۲۰ هزار خروج و ۱۰۰ هزار ورود گزارش شد که این نوع بازگشت در نوع خود بی سابقه بوده است.

میراحمدی افزود: در اربعین گذشته ۹۵ درصد زائران در این ایام از کشور خارج می شدند، اگر این روند ادامه داشته باشد و روز به روز به تعداد افرادی که به کشور باز می گردند، افزوده شود ما مشکل حادی را نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: با پیش بینی ها و تمهیدات صورت گرفته مشکل حادی تاکنون نداشته ایم ، سال ۹۸ زوار برای تهیه اتوبوس ۳۶ ساعت معطل ماندند، ولی تلاش‌ ما این است که زائران کمترین زمان توقف برای جابجایی به استان های مبدا خود را داشته باشند.

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیک‌ خروج اول زائران را پشت سر گذاشته ایم، گفت: به طور قطع پیک دوم خروج زوار از مرزها از سه شنبه شروع خواهد شد اما این به شدت پیک اول نخواهد بود.

میراحمدی بیان کرد: با هماهنگی و مدیریت کنترل شده به استان ها سهمیه داده شده است‌ که از طریق پایانه های مرزی مسافربری اقدام به انتقال زوار کنند.

وی در خصوص میزان افراد فوت شده هم در اربعین امسال گفت: میزان فوتی ها به مراتب کمتر از پیش بینی ها بوده و فوت ناشی از گرمازدگی یا تراکم‌ جمعیت گزارش نشده است.

رییس ستاد اربعین در خصوص جابجایی زوار گفت: رایزنی های لازم جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ ناوگان حمل و نقل کشور برای بازگشت زوار در نظر گرفته شده است./ایرنا