ایلام- مدیر اداره کتابخانه های عمومی آبدانان گفت: یک خانم عشایرنشین در این شهرستان موفق به چاپ چهار جلد کتاب در حوزه شعر و ادبیات فارسی شد.

صادق سعیدی روز سه شنبه در آیین رونمائی از کتابهای این بانوی عشایرنشین اظهار داشت: ثریا سبزی از بانوان سخت کوش و مولد منطقه عشایری شلت آبدانان با تکیه بر ذوق و استعدادهای شخصی و علاقه شدید به مطالعه در رشته نویسندگی موفق به تالیف ، تنظیم ، چاپ و نشر چهار جلد کتاب در زمینه شعر و ادبیات فارسی در مدت چهار سال شده است.

وی با تجلیل از اراده راسخ و همت بلند این بانوی دامدار و محقق افزود: به منظور تقدیر از این خانم فرهیخته و ترویج و تبیین آثار ارزشمند ایشان در مراسمی با حضور جمعی از مدیران و شخصیت های فرهنگی شهرستان از چهار جلد کتاب این نویسنده خلاق با عناوین حریر مهتاب، در فراسوی خیال( با ترجمه انگلیسی) واژه های کال و بیکرانه های دور که با تلاش او و توسط انتشارات مهرآیش منتشر شده اند، رونمایی شد.

این بانوی‌ مستعد و کوچرو آبدانانی که متولد سال ۵۶‌ و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی رشته حسابداری است در حاشیه مراسم رونمایی از آثار ادبی خود گفت: از دوران دبیرستان به شعر و شاعری علاقمند شدم و این علاقه وافر ایام تحصیلات دانشگاه نیز ادامه یافت و با کمک اساتید و تشویق همکلاسی هایم تقویت شد و در عمل تجلی پیدا کرد.

خانم ثریا سبزی که آثارش با الهام از اندیشه و ایده های سهراب سپهری شکل گرفته‌ است، تاکید کرد: بنده یک زن ایلیاتی و با سبک زندگی کوچ روی و عشایری هستم که در کنار انجام کارهای روزمره خود شامل، تهیه آب، پخت غذا، رسیدگی به تربیت فرزندان و کمک به همسرم در امور کشاورزی و تعلیف و تغذیه دام ها ، به مطالعه کتب مورد علاقه در کتابخانه سیارم و نگارش و ثبت اشعار نیز می پردازم و امروز نیز از کنار گوسفندان و آلاجیق با صفایم در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب آبدانان مستقیم به این جلسه آمده و پس از آن نیز به نزد آنان برخواهم گشت.

وی که نویسندگی و چاپ کتاب را از مهمترین آرزوهای دوران زندگی خود می داند، یادآور شد: با توجه به سختی زندگی عشایری، عدم دسترسی آسان به امکانات و تجهیزات فنی ، استفاده از اینترنت و محرومیت از فضای مناسب و نور کافی مجبورم با کاهش اوقات استراحت و صرف نظر از خواب و تفریح شبانه روز 10 ساعت به تحقیق، مطالعه و نکته نگاری بپردازم تا از برنامه های مد نظرم عقب نمانم.

این بانوی عشایری اهل قلم که مطالعه را چراغ راه و حفظ منزلت انسانی می داند با تشکر از کمک های شوهرش اضافه کرد: هیچ اداره و ارگانی در چاپ و نشر این چهار جلد کتاب که در قالب شعر سپید و با مضامین اجتماعی ، عارفانه و عاشقانه به رشته تحریر درآورده ام به بنده کمک مالی نکرده و فقط با تلاش مضاعف خویش و هزینه شخصی همسرم نگاشته و منتشر شده اند.

خانم سبزی تلاش برای تداوم مسیر و چاپ مجموعه های متنوع شعری را زیباترین اهداف آینده خود عنوان کرد و گفت: بجز توسعه ، تعمیق معارف اسلامی و انسانی و ترویج و تکمیل صنایع شعر و ادب و معارف ایرانی قصد هیچگونه انتفاع شخصی از تدوین و چاپ کتابهایم را ندارم./ایرنا