ایلام - استاندار ایلام گفت: ۴۶ درصد حجم آب پشت سدهای ایلام در مقایسه با سنوات قبل کاهش یافته است.

حسن بهرام نیا روز چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیزدار استان ایلام اظهار داشت: استفاده بیش از حد و بی رویه از آب علاوه بر کاهش منابع آبی، موجب فرونشست زمین می شود ، در بحث آبخیزداری و آبخوان داری استفاده از یافته های علمی صاحب‌نظران و کارشناسان موثر خواهد بود.

وی یکی الزامات بسیار مهم در بحث منابع طبیعی و آبخیزداری را جلوگیری از فرسایش خاک و سازگاری با کم آبی ذکر کرد و افزود: با توجه به خشکسالی سال های اخیر، تزریق آب بصورت طبیعی و مصنوعی باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار ایلام با تاکید بر جلوگیری از فرسایش خاک تاکید کرد: حداقل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال به طول می انجامد تا یک سانتی متر خاک مستعد برای کشاورزی تولید کنیم.

بهرام نیا یادآور شد: وزیر کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان از رییس جمهور درخواست کرد تا در ۲۰ میلیون هکتار کشور عملیات آبخیزداری شود که بخشی از این اعتبار مربوط به استان ایلام است.

وی با اشاره به احتمال بارش جدید باران و وقوع سیلاب، اضافه کرد: در بحث لایروبی مسیل‌ها، گابیون بندی و پاکسازی جداول، قصور از هیچ مسوولی پذیرفته نیست.

استاندار ایلامبا اشاره به وجود نخاله های ساختمانی در حاشیه برخی شهرها، اضافه کرد: وجود نخاله های ساختمانی در حاشیه ها شهرها نوعی خیانت به حقوق شهروندی است که در صورت مشاهده باید با شدت به این افراد برخورد شود.

بهرام نیا با قدردانی از دستگاه قضایی استان، گفت: دستگاه قضا در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز بخوبی ورود کرده که باید مدیران از این ظرفیت قانونی ایجاد شده در استان استفاده کنند./ایرنا