پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

 

 

 

 

ایلام - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه به صورت میانگین میزان مصرف روزانه آب در سطح شهر ایلام ۳۵۰ لیتر در ثانیه است، گفت: ماهیانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب در ایلام مصرف می شود.

علی پوراحمد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: سال آبی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بیش از ۲۱۳ میلی متر بارندگی در استان داشتیم درحالیکه سال قبل آن ۳۱۲ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است، امسال که ۲ ماه از فصل پاییز می گذرد تاکنون ۲۴ میلیمتر بارندگی به طور میانگین داشته ایم و این امر موجب شده که منابع آبی استان به شدت متأثر شود.

وی میزان کاهش بارش ها در سال آبی گذشته را ۳۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۰ درصد بارندگی اعلام کرد و افزود: ۲ سال است آب کشاورزی از طریق سد ایلام تامین نمی شود، این در حالی است که یکی از اهداف سد ایلام تامین آب کشاورزی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به جای اینکه از ۷۰۰ میلیمتر بر ثانیه برداشت کند، این میزان به ۳۵۰ میلیمتر کاهش یافته و مابقی آب شرب از منابع آبی دیگر از قبیل چاه های آب و چشمه ها تامین شده است.

پوراحمد با بیان اینکه ۴۰ حلقه چاه آب در شهر ایلام داریم که می توان آنها را با کلر زدن و تصفیه کردن وارد مدار کرد، گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ظرفیت تصفیه آب در تصفیه خانه ایلام افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: مطالعات لازم در خصوص تامین آب مورد نیاز در سطح شهر ایلام انجام شده است و اطراف چاه های آب غرق شده و اجازه کشت در اطراف چاه ها داده نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: آب را نمی توان تولید کرد، باید مصرف را بهینه و مدیریت کرد و همه دستگاه های باید در مدیریت آب پای کار باشند.

پوراحمد با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب شرب در اولویت است، اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد مصرف آب در کشاورزی ، ۶ درصد در حوزه صنعت و تنها چهار درصد در حوزه خانگی است اما اهمیت آن چهار درصد به واسطه لزوم تصفیه آب بسیار بیشتر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ لیتر بر ثانیه برای فضای سبز شهر ایلام استفاده می شود، درحالیکه می طلبد شهرداری از آب غیر شرب برای فضای سبز استفاده کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: منابع و مصارف آبی در استان هم وزن نیست ، منابع به دلیل شرایط خشکسالی در حال کاهش بوده ، در حالیکه مصارف در حال افزایش است، همچنین افزایش دمای هوا و جمعیت در حال رشد است که نیاز به مصرف آب را افزایش می دهد ، برای عبور از این وضعیت راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group