پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024
 

ویرا-  تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و برنامه‌ریزی و سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم، فرایند تولید در استان مرزی ایلام را با وجود تحریم‌های ظالمانه ارتقا داده به‌گونه‌ای که امروزه شاهد احیای ۲۹ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال استان در راستای رسیدن به اهداف جهش تولید هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است، دیدگاه‌های رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی وضعیت واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل و درخواست ایشان از مسوولان امر در ارتباط با وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال و ارایه راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی فعالیت‌های این حوزه، در یکسال گذشته بارقه امید را در دل صنعتگران زنده کرد و واکاوی داده‌های آماری نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی از برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم در این بخش رضایت دارند.

حضور رییس‌جمهور در جریان سفر سال گذشته به استان ایلام و تاکیدی که بر احیای واحدهای راکد داشت، دستمایه‌ای شد تا به بازخوانی برخی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال بپردازیم، اگرچه مسائل و مشکلات در این مسیر زیاد است، اما دولت سیزدهم ثابت کرد از زمان روی کار آمدن، اشتغال و حمایت از تولیدات داخلی را به عنوان یکی از سرفصل‌های اولویت‌دار کاری خود قرار داده و تاکنون در این زمینه توانسته به موفقیت‌هایی در جای جای کشور دست یافته است.

با توجه به اینکه ایجاد اشتغال از اولویت‌های اساسی کشور بوده، یکی از سریع‌ترین مسیرها برای اشتغالزایی در مناطق مختلف کمک به بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل برای راه‌اندازی مجدد از طریق تامین سرمایه در گردش، رفع موانع همچنین اعطای تسهیلات بانکی است.

دولت سیزدهم که دغدغه رفع مشکلات اقتصادی را داشته از زمان شروع به کار، پایش و فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل را در اولویت قرار داده، به طوری که بازدید از این گونه واحدها یکی از برنامه‌های ثابت رئیس جمهور در اغلب سفرهای استانی بوده است.

بیش از یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار دولت مردمی، ایران قوی کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

مقام معظم رهبری با توجه ویژه به مسائل اقتصادی کشور و حمایت از تولید داخلی، امسال را به‌ عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری کردند و این امر در قالب یک نقشه راه، هدف‌گذاری‌ها و عملکرد مسئولان و قوای سه‌گانه را به این حوزه معطوف کرد.

شکی نیست عدم توجه واقعی به مشکلات صنعتگران و رفع مسایل و دغدغه های آنان باعث عقب ماندگی استان ایلام در حوزه صنعت و تولید و در نهایت کاهش نرخ اشتغال شده است.

برخی واحدهای تولیدی و کارگاهی طی سال‌های گذشته به دلایل متعدد چون شرایط اقتصادی کشور، مدیریت نادرست واحد، کمبود نقدینگی یا سرمایه در گردش، تغییر ذائقه بازار فروش و در مجموع نبود ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی دچار چالش یا تعطیلی شدند.

تسهیل روند رونق و شکوفایی واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان مهمترین زیرساخت جهت رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، همواره یکی از اولویت های برنامه‌ریزی مسئولان استانی برای تقویت ظرفیت های صنعتی استان ها بوده است‌.

بخش وسیعی از مشکل صنعت و صنعتگران استان مرزی ایلام، وجود طرح های راکد تولیدی، بحث تامین مالی و ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی است که نیازمند توجه ویژه دولت در این بخش برای ادامه فعالیت واحدها و جلوگیری از تعطیلی آنهاست.

توجه به فعال شدن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و بنگاه های اقتصادی در کنار واحدهای بزرگ صنعتی، سهولت امر سرمایه گذاری و صدور مجوزها و آموزش نیروی کار ماهر بومی در هر منطقه، نیازمند اهتمام ویژه مسئولان محلی است.

راه اندازی پروژه های صنعتی و تولیدی، رفع مشکل صنایعی که در سالهای اخیر دچار رکود شده اند و رفع موانع ایجاد زیرساخت‌ها جهت سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح ها موضوعاتی است که حتما باید با جدیت دنبال شود.

دولت سیزدهم در راستای عمل به فرمایشات معظم له چند محور جهش تولید را با برنامه‌ریزی برای احیای واحد تولیدی های نیمه فعال و راکد در استان مرزی ایلام کلید زد که این سیاست‌ها می‌تواند با افزایش تولید و صادرات از مرز مهران زمینه اشتغالزایی، ارزآوری و رفع مشکلات معیشتی مردم را با وجود تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا که اقتصاد دنیا و کشور را با چالش جدی روبرو ساخته، به همراه داشته باشد.

در این راستا استانداری ایلام، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های متولی حوزه تولید استان ایلام در ادامه سیاست‌های دولت، تمرکز خود را بر رونق و احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال این استان قرار دادند.

ایلام رتبه چهارم کشور در احیای واحدهای تولیدی راکد

استاندار ایلام با بیان اینکه این استان از نظر احیای واحدهای تولیدی راکد رتبه چهارم را در بین استان های کشور کسب کرده است، گفت: سال جاری واحدهای راکد بسیاری در استان فعال شده است و ایلام از حیث فعالسازی واحدهای راکد رتبه چهارم کشور را کسب کرد، تلاش برای فعال شدن سایر واحدهای نیمه فعال و راکد نیز در حال انجام است.

حسن بهرام نیا با اشاره به اشتغال ایجاد شده در استان گفت: اعتبار بسیار خوبی در تبصره ۱۶ و ۱۸ در این استان برای تولید و اشتغال جذب شده و سال جدید در پتروشیمی و ان. جی. ال دهلران بیش از یک هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات سازمان برنامه و بودجه و هیئت دولت توزیع اعتبارات به سمت و سوی پروژه های سفر است، افزود: توفیق بزرگی در حوزه معاونت اقتصادی با کسب رتبه چهارم کشوری بدست آمد و با کمک مجموعه عوامل تعدادی از واحدهای غیرفعال به چرخه تولید باز گردانده شده اند که نشان دهنده همت دولت برای رونق اقتصادی و حمایت از تولید است.

گشایش درب بسته ۲۹ واحد تولیدی به روی تولید، دستاورد یکساله دولت در ایلام

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در این خصوص اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است، به طوریکه در مدت فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته و امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد ۲۲ واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

رضا محمدرحیمی افزود: در راستای اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل ۲۱ واحد صنعتی راکد سال گذشته و هشت واحد دیگر نیز نیمه نخست اول سال جاری فعال و راه اندازی مجدد شده اند.

وی بیان کرد: مسائل بانکی، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و کمبود تامین مواد اولیه و ... از جمله موضوعاتی است که با پیگیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد بررسی و تصمیم گیری لازم با حضور مسوولان دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.

رییس صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان اضافه کرد: ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری با حدود سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه فعال وجود داشته که ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ مورد واحد راکد محسوب می‌شوند.

محمدرحیمی یادآور شد: ۵۲۵ فقره جواز تاسیس فعالیت با سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۴۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر وجود دارد.

وی عمده مشکلات در بخش صنعت را مربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی از دیگر مشکلات این حوزه تولید است.

۱۲ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان ایلام احیا شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام از راه‌اندازی مجدد ۱۲ واحد صنعتی و افزایش ظرفیت ۱۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در هشت ماهه امسال خبر داد.

موسی حاتمی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی مجدد این تعداد واحد زمینه اشتغال ۸۴ نفر فراهم شده است، افزود: احیا و افزایش ظرفیت این واحدهای صنعتی با همکاری مجموعه مدیریتی استان با روش تامین مالی و تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی و مالیاتی صورت گرفته است.

۸۴ واحد ایلام با مصوبات کارگروه رفع موانع تولید احیا شده اند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان آبان ماه سال جاری ۸۴ واحد تولیدی این استان با مصوبات کارگروه رفع موانع تولید احیا شده اند.

شهریار عباسی اظهار داشت: از ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم توسعه مباحث اقتصادی یکی از اولویت های اساسی دولت بوده بطوریکه طی این مدت و به همت تیم مدیریتی استان در مجموع تعداد ۸۴ واحد تولیدی راکد احیا و به چرخه تولید بازگشته اند.

وی افزود: از این تعداد ۲۹ طرح تولیدی صنعتی ، ۵۲ طرح تولیدی کشاورزی و سه طرح گردشگری بوده است.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: علاوه بر این ۱۸۷ واحد تولیدی رفع موانع شده و مشکلاتی نظیر آب ، برق ، مالیات و سرمایه در گردش با مصوبات ستاد تسهیل برطرف شده است.

عباسی تاکید کرد: تسریع در اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار گرفته و امروز این تعداد واحد احیا شده نقش موثری در توسعه اقتصادی ایفا کرده و برای حدود چهار هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین از محل تسهیلات تبصره ۱۶ حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جذب شده که منجر به تحقق ۹۷ درصدی سهم استان گردیده و از این نظر ایلام جزو استان های پیشتاز به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: علاوه بر این ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال روستایی و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی با اشتغالزایی ۶۵۰ نفر اعتبار جذب شده است.

عباسی به حوزه سرمایه گذاری و اشتغال از محل تبصره ۱۸ پرداخت و اظهار داشت: ۶۸۰ طرح نیز از این محل با اعتبار سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شده و و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز در دست پرداخت است.

وی یادآور شد: عملکرد کارگروه اشتغال استان در سامانه ملی رصد در مجموع با ۶۹ درصد تعهد اشتغالزایی و اشتغال چهار هزار و ۶۳ نفر باعث شده ایلام جزو استان های برتر کشور محسوب شود.

فعالیت ۵۷۰ طرح صنعتی در ایلام / اجرای ۹۵ طرح صنعتی دارای پیشرفت در استان

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه در مجموع ۵۷۰ طرح در استان در دست اجرا وجود دارد، گفت: از این تعداد ۹۵ طرح صنعتی دارای پیشرفت هستند.

محمدرحیمی بیان کرد: تعدادی از پروژه های سنگین و طرح‌های نیمه تمام و جوازهای آماده سرمایه گذاری نقطه امید بخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به شدت تاثیرگذار خواهد بود که از جمله این طرح‌ها می‌توان به فیلتر تصفیه آب، طرح ان جی ال و پتروشیمی دهلران پتروشیمی هلیلان و فولاد ایوان اشاره کرد.

از مردادماه سال گذشته تاکنون، ۲۴۲ جواز بهره برداری صنعتی در ایلام صادر شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: ۲۴۲ جواز تاسیس صنعتی از مردادماه سال گذشته تاکنون در این استان با پیش بینی اشتغال چهار هزار و ۱۲۹ فرصت شغلی جدید صادر شده است.

رضا محمدرحیمی بیان کرد: این بازه زمانی (مردادماه سال گذشته تاکنون) ۴۷ پروانه بهره برداری صنعتی در استان ایلام صادر شده که بر اساس برآورد سرمایه اجرای این پروانه‌های صنعتی در استان، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری در جوازهای تاسیس صادره استان ایلام چهار هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان است، افزود: میزان اشتغالزایی پروانه‌های صادره استان را در این مدت ۷۱۸ فرصت بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به اقدامات انجام شده این سازمان در بازه زمانی مردادماه سال گذشته تاکنون بیان کرد: این مدت ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح‌های صنعتی و صنفی این استان پرداخت شده است.

محمدرحیمی با اشاره به عملکرد حوزه صنعت، معدن و تجارت در تامین مالی (تسهیلات بانکی) طرح ها و واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی در استان اظهار داشت: از مردادماه سال گذشته تاکنون تعداد ۱۶۶ طرح صنعتی و صنفی به مبلغ ۸۷۰ میلیارد تومان به بانک های عامل استان معرفی شده است.

وی اضافه کرد: از مبلغ معرفی شده به بانک های عامل استان، ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش سرمایه ثابت و در گردش توسط بانک های عامل مصوب شده است.

رییس سازمان صمت ایلام یادآور شد: از این مبلغ تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان به طرح ها و واحدهای صنعتی استان پرداخت شده و با ابلاغ منابع تبصره ۱۸ سال جاری توسط وزارت اقتصاد این فرایند ادامه خواهد یافت.

محمدرحیمی ادامه داد: سیاست دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است، بطوریکه در مدت فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته و امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد ۲۲ واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل ۲۱ واحد صنعتی راکد سال گذشته و هشت واحد دیگر نیز نیمه نخست اول سال جاری فعال و راه اندازی مجدد شده اند.

۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های صنعتی و صنفی ایلام پرداخت شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: از مردادماه سال گذشته تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح‌های صنعتی و صنفی این استان پرداخت شده است.

محمدرحیمی با اشاره به عملکرد حوزه صنعت، معدن و تجارت در تامین مالی (تسهیلات بانکی) طرح ها و واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی در استان اظهار داشت: از مردادماه سال گذشته تاکنون تعداد ۱۶۶ طرح صنعتی و صنفی به مبلغ ۸۷۰ میلیارد تومان به بانک های عامل استان معرفی شده است.

وی افزود: از مبلغ معرفی شده به بانک های عامل استان، ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش سرمایه ثابت و در گردش توسط بانک های عامل مصوب شده است.

رییس سازمان صمت ایلام یادآور شد: از این مبلغ تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان به طرح ها و واحدهای صنعتی استان پرداخت شده و با ابلاغ منابع تبصره ۱۸ سال جاری توسط وزارت اقتصاد این فرایند ادامه خواهد

مانع‌زدایی از تولید در ایلام؛ ماموریتی خاص با تاکید استاندار

استاندار ایلام گفت: به کلیه مدیران دستگاه های اجرایی استان تاکید می شود در ارتباط با کارهای سرمایه گذاری تولید و اشتغال با نگاه مدیریت جهادی اقدام و تلاش کنند.

بهرام نیا با بیان اینکه بروکراسی های اداری به نوعی نقطه ضعف و مخل توسعه استان شده است، افزود: سرمایه گذاران در چرخه بروکراسی اداری نباید خسته شده و از سرمایه گذاری خود منصرف شوند این کار مانع توسعه و در نتیجه عقب ماندن استان می‌شود.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه در این راستا باید مقررات زدایی و حذف موانع صورت گیرد و راه سرمایه گذاران تسهیل شود، یادآور شد: باید مدت زمان کاری را که یک هفته زمان می برد در مدت یک روز انجام شود.

بهرام نیا تصریح کرد: انتظار داریم بروکراسی های اداری برای انجام طرح های اشتغالزا، سرمایه گذاری و تولید حذف و با توجه و تاکید به قانون انجام این مقدمات تسریع یابد.

تاکید ویژه استاندار ایلام در خصوص مدت زمان پاسخ به صدور مجوزهای حوزه تولید

استاندار ایلام حداکثر مدت زمان پاسخ به استعلامات و صدور مجوزها حوزه تولید و سرمایه گذاری را ۲ هفته اعلام کرد و گفت: اگر چنانچه پاسخ به استعلامات بیش از زمان تعیین شده باشد به منزله جوابیه مثبت آن دستگاه و آغاز کار فعالیت برای ایجاد طرح بلامانع تلقی و طرح مورد نظر باید عملیاتی شود.

حسن بهرام نیا بیان کرد: برای گرم شدن دودکش کارخانه ها و همچنین چرخیدن چرخ کارخانجات صنعتی استان نیازمند اهتمام و همدلی همه دستگاه ها هستیم و پاسخ دهی به استعلامات در حوزه تولید و سرمایه گذاری در اسرع وقت ضرورت دارد.

وی ادامه داد: مدیران علاوه بر فراهم کردن بستر برای سرمایه گذاران باید تسهیل کننده امور نیز باشند و اگر چنانچه مدیری سهل انگاری کند، قطعا جایگاهی در مدیریت استان نخواهند داشت.

استاندار ایلام تاکید کرد: شایسته نیست که برای استعلام ایجاد یک کارخانه مانند سفال و آجر در استان که در این شرایط اقتصادی حدود ۴۰۰ نفر اشتغالزایی دارد، یک جوابیه استعلام حدود سه ماه طول بکشد.

بهرام نیا با هشدار به برخی مدیران استان، گفت: چنانچه مشخص شود مدیری در صدور پروانه آغاز فعالیت کارخانجات و واحدها تعلل کرده علاوه بر خارج شدن از چرخه مدیریت استان، به شدت با وی برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به سهل انگاری برخی مدیران در اجرای برخی مصوبات نشست، یادآور شد: مسئولیت مستقیم اجرای مصوبات خود اعضای کارگروه آن نشست هستند و هر مدیری که به مصوبات نشست ها بی توجه باشد، بزودی تعیین تکلیف می شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group