پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

 

 

 

 

ایلام - میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام بعد از ۲ سال فراق از عدم اجتماع عاشوراییان به واسطه شیوع ویروس مرگبار کرونا، امسال در روز تاسوعای حسینی بار دیگر شاهد تجمع خیل عظیم دوستداران و عزاداران سرور و سالار شهیدان و یاران گرانسنگش بود.

خیل عزاداران ایلامی امسال پرشورتر از سال های گذشته آمدند تا ۲ سال فراق و نبود اجباریشان را جبران کنند.

تاسوعای سال ۹۹ در محوطه مصلی شهر ایلام و با حضور تعداد محدودی از عزاداران به علت اعمال محدودیت های شدید کرونایی برگزار و تجمع تاسوعای سال گذشته نیز بنا به تصویب ستاد مقابله با ویروس کرونا به طور کامل لغو شد.

اما امسال با توجه به فروکش کردن نسبی فعالیت این ویروس کشنده و مخرب، تاسوعای حسینی در میدان مرکزی شهر ایلام برگزار شد.

گرما و خشکی هوا نیز مانع از حضور پرشور و شعور عزاداران کوی دوست نشد و همه خود را از همان ساعات اولیه صبح و قبل از شروع رسمی مراسم، برای مشارکت در این اجتماع مردمی رساندند و هسته مرکزی شهر، کوچه ها و خیابان های اطراف را خیل جمعیت دوستداران اهل بیت (ع) پوشاندند.

اجرای مداحی و مراثی که به زبان معیار فارسی یا گویش های رایج استان اعم از کردی، لری، لکی و عربی توسط مداحان خوانده شد، عمق فضای معطر و معنوی این محفل مردمی را بیشتر کرد.

بیشتر مردم رخت سیاه به نشانه عزادار بودن بر تن داشتند و از گوشه و کنار شهر خود را به محل اجرای مراسم تاسوعا رساندند تا توشه ای از این خوان پربرکت برای خود ذخیره کنند و اسم خود را در سیاهه عزادران حسینی ثبت کنند.

در آیین تاسوعای امسال به مثابه سال های گذشته حضور پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ رونقی خاص به این مراسم بخشید.

واقعیت این است که شور سوگواری تاسوعای حسینی از دیرباز تاکنون و نسل به نسل برای اهل ایلام از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و عموم هیات های عزاداری استان ایلام امروز با برپایی آیین تاسوعای حسینی (ع) به یاد شهیدان کربلا گریستند.

وجود علم و پرچم های سیاه و ملت سیاه پوش و عزادار و محزون از غمی بزرگ و حادثه ای جانکاه و مصیبتی عظیم خبر می دهد.

امروز مردم عزادار و مومن ایلام همراه با ملکوتیان در سوگ سرباز و پرچمدار نهضت سرخ عاشورا و جانباز رشید دشت تفتیده نینوا و رود علقمه و دیگر شهدای خفته در آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با چشمانی گریان و دلی شکسته بر سر و سینه می زنند.

در این آیین باشکوه حضور نوجوانان و کودکانی که شاید هیچ درکی از واقعه عاشورا نداشته باشند با سربندهای عاشورایی و لباس های مشکی و شال های سیاه یا سبز که بیانگر عزادار بودن آنها از این واقعه است جلوه ای خاص داد.

مشارکت جوانان با تیپ های مختلف و همچنین زنان و مردان پا به سن گذاشته و عصا به دست و نوزادانی که در آغوش مادران خود با آرامش خفته اند یا با چشمانی بیدار نظاره گر مراسم هستند از دیگر زیبایی های تاسوعای حسینی امروز بود.

در آیین باشکوه هرکسی سعی داشت به شیوه ای ارادت و محبت خود را به خاندان رسالت و به ویژه شهدای عظیم الشان کربلا و به خصوص حضرت ابوالفضل العباس (ع) نشان دهد.

مداحان نوحه خوانی و مرثیه سرایی می کردند، مردم هماهنگ با هم با سینه زنی با مداحان همراه شدند، عده ای با مشک های بر دوش یا ظروف مختلف در نقش ساقی و با تبعیت از سقای تشنه لب کربلا بین مردم عزادار آب تقسیم کردند.

جمعی نیز با برپایی ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی چون آب، شربت، چایی، خرما کام عزاداران و سوگواران مکتب خونین عاشورا را شیرین کردند.

حضور کسبه و بازاریان به عنوان نبض اقتصاد جامعه در مراسم تاسوعای حسینی جلوه گر بود و این قشر با تعطیلی بیشتر مغازه ها، مشارکتی پرشور و شرر در آیین روز عاشورا داشتند و شرکت در عزاداری سرور و سالارشان را کسب درآمد ارجح دانستند.

برخی نیز از این فرصت استفاده کرده با توجه به در پیش بودن شام غریبان و سنت روشن کردن شمع بساط فروش شمع پهن کرداند که با فروش آن به عزاداران از این محلی کسب روزی حلال کنند.

حضور نیروهای انتظامی برای برگزاری نظم و امنیت و آرامش مجلس عزای تاسوعا و یگان های امدادی اورژانس و هلال احمر برای رسیدگی به بیماران یا مصدومان احتمالی این آئین نیز نمود خاصی داشت.

گرمای هوا حتی مانع حضور و مشارکت خودجوش مردم ولایی ایلام در آئین تاسوعا نشد و آنها با سینه زنی هماهنگ مداحان را همراهی کردند و اعتبار خاصی به محفل عزای شهدای مظلوم کربلا بخشیدند.

عده ای نیز از فرصت پیش آمده استفاده کردند و با حضور در انتقال خون ایلام، متقاضی اهدای خون و فراورده های خونی خود به بیماران نیازمند شدند.

مراسم تاسوعای حسینی با رایزنی صدا و سیمای مرکز استان ایلام از شبکه های مختلف سراسری، ملی و برون مرزی به صورت زنده پخش شد./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group