پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

 

 

 

✍️سایت ویرا-فرج‌اله صیدمحمدی- هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان مجری پارک پلی‌پروپیلن آمادگی خود را برای اجرای این پروژه اعلام داشته است و حضور شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که ۵۰ درصد ارز حاصل از صادرات کشور را تامین می‌نماید در استان ایلام یک رویداد بسیار بزرگ است.

🔸توجه گروه سرمایه‌گذاری و‌توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس(پترول) به صنایع پایین دست پتروشیمی ایلام زمینه‌ساز جلوگیری از خام‌‌ فروشی در کشور ، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار برای جوانان می‌باشد.

🔸واحد «پلی‌پروپیلن» با نام تجاری «ارغوان گستر »یکی از طرح‌های زیرمجموعه پترول است که اکنون در‌ جوار پتروشیمی ایلام در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری شود؛ تسریع در راه‌اندازی این پروژه به اجرای هر چه سریعتر پارک پلی‌پروپیلن می‌انجامد.

🔸محصول تولیدی این واحد که از آن به عنوان عصاره یا خاویار صنعت پتروشیمی نام برده می‌شود در تولید بسیاری از محصولات راهبردی بویژه لوله‌های پلیمری ، قطعات خودرو، صنعت فرش ، بطری و‌ مخازن آب،صنعت هوافضا و ده‌ها محصول با گرید‌‌های مختلف نقش مستقیم دارد.

🔸۹۰ کارخانه با نیاز به بیش از ۹۰ هکتار زمین ، سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۴ هزار نفر به عنوان پارک پلی پروپیلن در سفر ریاست جمهوری تصویب شد و عملیات اجرایی آن به زودی انجام می‌شود که چنانچه استانداری و تیم اقتصادی هوشیار عمل نمایند توسعه متوازن استان را به دنبال دارد.

🔸احداث ۹۰ کارخانه در یک منطقه نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه از نظر مسائل امنیتی ، پدافند غیرعامل و توسعه همه‌جانبه استان مشکلات قومیتی را به دنبال خواهد داشت که لازم است مسئولین امر هر چه سریعتر در مناطق زیر نسبت به توزیع عادلانه و کارشناسی این کارخانه‌ها در قالب مینی پارک اقدام نمایند.

🔸پیش از این جانمایی صنایع تکمیلی و پایین‌دستی پتروشیمی در اراضی اطراف پتروشیمی ایلام انجام شده بود اما در سال ۹۵ با دستور دادستان کل ‌کشور این اراضی به منابع طبیعی واگذار شد و این مسئله محل مناقشه و البته قابل پیگیری است.

🔸در شهرهای صنعتی بزرگ در کشور مرسوم است که پارک پلی‌پروپیلن در اطراف واحد‌های پتروشیمی ساخته شود و مسئولین استان و شهرستان چوار ضمن رفع مشکل واگذاری زمین تلاش نمایند تعدادی از این کارخانه‌ها در کنار پتروشیمی ایلام و واحد پروپیلن به دلیل مزیت‌ها ، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و... احداث شود.

🔸بخش دیگری از این کارخانه به دلیل زیرساخت شهرک‌ صنعتی استان می‌تواند در این منطقه اجرا شود ؛ این شهرک از نظر تامین زمین و آب قابلیت این را دارد که بخشی از پروژه‌های این پارک را در قالب مینی پارک در دل خود جا دهد . برای رفع مشکل آب این صنعت لازم است تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام در کمترین زمان اجرا شود .

🔸تعداد دیگری از این کارخانه‌ها به دلیل وجود سامانه گرمسیری و سد گدارخوش در صالح آباد اجرا شود. از مزیت‌‌های اصلی اجرای این طرح در صالح‌آباد کمک به رفع محرومیت این بخش مغفول، توسعه متوازن استان و بازارچه هلاله شمالی و‌ نزدیکی به کشور عراق است.

🔸تعدادی از صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز باید در دهلران به دلیل وجود پتروشیمی دهلران ، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ،منابع عظیم گازی و سد دویرج احداث شود تا توسعه‌ی همه‌جانبه در استان رقم خورد.

🔸دیگر شهرستا‌های استان نیز می‌توانند با توجه به توزیع عادلانه ثروت ، ظرفیت‌های راه، خوراک و آب از این موهبت صنعتی بهره‌‌مند شوند و برای اجرای این طرح ابتدا لازم است فرهنگ صنعتی در نزد مسئولین سپس مردم استان نهادینه و به یک اصل بدیهی و اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود تا شاهد رشد و شکوفایی فراگیر استان باشیم.

🔸هر گونه رفتار هیجانی و شتابزده در این مورد می‌تواند به فرار سرمایه‌گذار از استان منجر شود که این امر نه خواست جوانان جویای کار است و نه مسئولین و مردم!

@weerair

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group