پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

 

 

 

 

 


ایلام - مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور با بیان اینکه در حاضر ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش خاک است، گفت: از این میزان ۱۴ میلیون هکتار به عنوان مناطق بحرانی خسارت زا به منابع زیست انسانی کشور خسارت وارد می کند.

"وحید جعفریان" روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا، در جریان بازدید از عرصه های بیابانی و اجرای طرح زراعت چوب در دهلران، اظهار کرد: عرصه های بیابانی در سال حدود ۶۰۰ میلیون دلار به کشور در بخش های مختلف خسارت وارد می کند و این میزان خسارت براساس مطالعات سازمان منابع طبیعی و بخش های دانشگاهی و تحقیقاتی به دست آمده است.

وی یادآور شد: اراضی کشاورزی، مناطق روستایی، راه ها، تأسیسات و صنایع بخصوص صنعت نفت حوزه های هستند که بیشترین خسارت ناشی از عرصه های بیابانی به آن ها وارد می شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور گفت: موضوع مدیریت مناطق بیابانی به لحاظ شرایط اقلیم نوع و شیوه مدیریت آب و خاک، ملاحظاتی در کشور ما داشته که در بُعد ملی و منطقه ای لازم است بر اساس اولویت ها، مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: طوفان های ماسه و گرد و غبار یکی از پیامدهای تخریب سرزمین و بیابانی در کشور به شمار می رود که برنامه‌های بیابانی زدایی از برنامه های اولویت دار سازمان برای مقابله با این موضوع بوده که در قالب پروژه های مختلف در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور با بیان اینکه در این راستا، بحث زراعت چوب در مناطق بیابانی یکی از پروژه هایی است که در سطح وسیع در حال انجام است، ابراز کرد: استان های ایلام و خوزستان از استان های شاخص در این حوزه به شمار می روند.

جعفریان به وجود منابع آب در این ۲ استان اشاره کرد و گفت: به منظور تثبیت ماسه های روان و کنترل کانون های طوفان های گرد و غبار، سازمان توجه جدی به این استان ها داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد: تلاش شده در قالب پروژه های اجرایی، کمک به زنجیره های تولیدی در بحث زراعت چوب فراهم شود که این امر کمک به معیشت جوامع محلی و بهبود شرایط اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

جعفریان به جنگل های دست کاشت در راستای مقابله با عرصه های بیابانی اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه ۱.۴ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی در حال حاضر در قالب پروژه های مختلف نهال کاری تبدیل به جنگل های دست کاشت شده است.

وی با اشاره به اینکه این عرصه های دست کاشت می تواند توسط جوامع محلی حفاظت و مورد بهره‌برداری قرار گیرند، افزود: در این عرصه ها، اقدامات پرورشی و احیا توسط خود افراد متقاضی انجام و چنین سیاست و برنامه ای در قالب راهبردهای تعریف شده رسمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: احداث بادشکن اطراف مزارع، ایجاد بادشکن های شطرنجی و زیستی در تپه‌ های ماسه های روان از جمله فعالیت هایی است که در قالب پروژه های مختلف در کشور در حال انجام است.

جعفریان خاطرنشان کرد: در راستای همسوسازی فعالیت های مقابله با بیان زدایی نقش بسیار موثری در طرح جهادی کاشت مردمی یک میلیارد اصله درخت به عهده گرفتیم و قریب به ۳۰ درصد فعالیت های اجرایی این طرح عظیم در مناطق بیابانی کشور در حال انجام است./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group