ویرا Weera ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
آبان ۲۹, ۱۴۰۴-۰۸
خبر فوری:
✔️مدیرعامل هلال احمر معاونینش را در ازای ابقا منصوب کرد
✔️یک نظامی از حوزه اجتماعی استان چه می‌داند؟
آبرویم را برای ایلام گذاشته‌ام
ویرا Weera ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
آبان ۲۹, ۱۴۰۴
صفحه اصلی/اخبار/اجتماعی/تلخند-جنگ به در؛ آغاز رفاقت ایلام و بلوط‌ها در جنگ!

تلخند-جنگ به در؛ آغاز رفاقت ایلام و بلوط‌ها در جنگ!

طنز ویرا- هدی خیرالهی ششدار از کی برای ایلامی‌ها به یک پاتق اجتماعی تبدیل شد؟ هرچند ممکن است پیش از این نیز ششدار و درخت‌های بلوط خاطراتی را از ایلامی‌ها ثبت کرده باشند اما چون منابع خبری موثقی در...

weera
۱۴۰۴-۰۴-۰۶
پرینت
81 بازدیدها
0 نظر

طنز ویرا- هدی خیرالهی

ششدار از کی برای ایلامی‌ها به یک پاتق اجتماعی تبدیل شد؟ هرچند ممکن است پیش از این نیز ششدار و درخت‌های بلوط خاطراتی را از ایلامی‌ها ثبت کرده باشند اما چون منابع خبری موثقی در دست نیست معتقدیم رفاقت و سلام‌علیک بلوط‌ها با ایلامی از زمان جنگ، فرار فرار و زندگی زیر چادر شروع شد و شنیدید که میگن بهترین رفاقت‌ها بعد از یک جنگ آغاز می‌شود!.

هر مقام برجسته‌ی کشوری در بدو ورود به استان برای گذاشتن هندوانه زیر بغل ایلامی‌ها و «وادار کردنمان» گفتند: شما قهرمانید، مرزدار و شجاع و …سپس ادامه می‌دادند: ایلامی‌ها در دوران جنگ با وجود بمباران‌های شدید رژیم بعث باری بر دوش کشور نبودند و به هیچ یک از استان‌های دیگر کوچ نکردند!.

هرچند این موضوع یک حُسن بزرگ است اما ایلامی‌ها معتقدند: «ایمه وه مل کسی نیچیم»!، «میهمان یه شو دو شو خوشه» «وه مل‌کسی‌ نوریایمه» و فقط باید در ایلام باشیم و بمیریم!( همه این اصطلاحات کردی به معنای این است که ما باری بر دوش کسی نیستیم)

ایلامی‌ها اگر هم میخواستند از ایلام بروند ماشین نبود و بنابراین در دسترس‌ترین مکان برای حضور چند ساله در زیر چادر همین آغوش رایگان بلوط‌ها بود که بدون منت و بدون حرف در کنارشون زندگی کرد.

در ریشه‌یابی علت عدم ترک ایلام آمده است که یکی از متنفذان، کدخداها و ایده‌پردازان زندگی چادری در ششدار «ناله نامه(لعنت نامه)» نوشته و گفته هر کسی از ایلام برود از ما نیست. ایلامی‌ها را که خوب می‌شناسید نه پایشان را جلو بزرگ‌ترها دراز می‌کنند و نه حرف بزرگ‌تر را زمین می‌اندازند!پس در همان زیر چادر ماندند.

پسوند محرومیت را هم ایلامی‌ها روی خودشان گذاشتند تا بیشتر زیر چادر بمانند و با وجود اینکه جنک تمام شده بود ولی ولکن ششدار، مله‌گیجان و ماروره نبودند(سه مکان تفریحی در ایلام) و اگر اکنون نیز می‌بینید که از یک هفته قبل از عید نوروز تا ۱۳ به در زیر چادر هستند ریشه در این رسم معاصر دارد.

اگر بپرسند اولین دلیلی که باعث شد ایلامی‌ها در‌ همین کوه‌های اطراف پناه بگیرند بی‌تردید انگشت اتهام به سمت علاقمندی به زندگی در شرایط سخت و کوردیاتی(کردی) ‌‌و «نان ساجی داغ با گوجه کردی» است؛ در جنگ نان ساجی یک‌ نماد بود؛ هر کس می‌خواست زن بگیره پدر داماد می‌پرسید آیا دختر خانم نان ساجی بلد است درست کند؟ جارو کردن بلد است؟؛ به نان ساجی قسم می‌خوردند مثلا به این برکت قسم! به دوران جنگ هشت ساله برمی‌گردد و در برخی موارد شنیده شده که برخی از افراد نان‌ساجی‌به‌نرخ‌روز‌خور نان لواش را با نان ساجی با هم لقمه می‌کردند تا هم رسم زندگی در شرایط جنگی را حفظ کرده باشند و هم بدانند شهری بوده‌اند و بچه شهری هستند و کلاس بگذارند!

ایلامی‌ها در جنگ نمردند! ولی درگیر عواقبت آن شدند. اگر امروز می‌شنوید روده و معده بیشتر مردم ایلام با مشکل مواجه است ناشی از نان خمیری، نیم‌سوزی و یا سوخته و دودی بود! پس نباید نقش نان ساجی را در محرومیت ایلام در دوره جنگ نادیده گرفت.

احتکار کیسه آرد در دوران «فرارفرار» به گونه‌ای بود که ایلامی‌ها هر وقت خاک کم می‌آوردند از کیسه‌های آرد سنگر ساختند و هیچ وقت اجازه ندادند دشمن‌های فامیل و همسایگان سنگرها و خاکریزشان را فتح کند.

آنها به فرزندان خود مدام فخرفروشان می‌گفتند؛ «آوسا هه یه هم ارامان نه‌یو بخویمن و نان بلوو خواردیمه( در گذشته همین هم نبود که بخوریم)»، «نانی می‌خورید نانی نذر من کنید(یک نان می خورید یک قرص نان نذر من کنید)» و دیگر عباراتی که نشان از روحیه پدافندی ایلامی‌ها داشت.

صدام حسین هم خیال نیم‌سوزی داشت برای خودش! مردمی که در جنگ تماته(گوجه) کوردی را با گوجه‌فرنگی‌ خورده است را از چه می‌ترساند؟؛ مردمی که با اقدامات ایذایی شبها وقتی می‌خواستند به شب‌نشینی بروند ابتدا پیش خانواده می‌گفتند امشب به منزل عمو می‌رویم اما نهایتا سر از خانه دایی در می‌آورند!

ادبیات ما دهه شصتی‌ها هم متفاوت از نسل امروز بود؛ اگر نسل امروز جنگ را شبیه بازی‌های رایانه‌ای می‌بینند ما دهه شصتی‌ها فکر می‌کردیم تانک نوعی درخت است که مثلا میوه‌اش تانک است و ادامه میدادیم درختی کاشتم تانک و بمب خوشه‌ای گرفته!

پس مردمی که نان ساجی، بژی‌برساق، شلکینه و «گرده(نوعی نان)» را راحت‌تر از قورمه‌سبزی و خورشت خلال درست می‌کنند و حتی وابستگی به نان برنجی کرمانشاه را نیز به صفر رسانده نباید از جنگ ترساند.

من را دنبال کنید نوشته شده توسط

weera

خبر بعدی

قبلی

گزارش تصویری / شهر آتش

بعدی

ایلام رتبه نخست اتقان آرا را کسب کرد

بعدی
۱۴۰۴-۰۴-۰۷

ایلام رتبه نخست اتقان آرا را کسب کرد

قبلی
۱۴۰۴-۰۳-۲۵

گزارش تصویری / شهر آتش

هیچ نظر! یکی از اولین.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

سرنگونی سه پهپاد اسرائیلی در حریم هوایی ایلام
شرمن: برنامه هسته‌ای ایران نابودشدنی نیست

اقتصادی

آیا عقلانیت در کشور بیش از پیش حاکم می‌شود!
انعقاد قرارداد تأمین آب ۱۰۰ روستای دچار تنش آبی
بزرگداشت مفاخر زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود
 کشف میدان جدید نفتی با ظرفیت ۳ میلیارد بشکه در ایلام صحت ندارد
دولت از تعاونی‌ها برای رونق اقتصاد عشایر حمایت می کند

ورزشی

صعود نوشاد و بنیامین در رنکینگ جهانی تنیس روی میز
اسکوچیچ: در سطح خودمان نبودیم اما بردیم/ بحرینی‌ها به دنبال تحریک کردن نیمکت تراکتور بودند

بیاتی‌نیا:

دیدار سپاهان و پرسپولیس، دوئل تفکرات فوتبال فرانسه و ترکیه است
سپاهان-پرسپولیس، سکانس سوم؛ ال‌کلاسیکو با طعم هت‌تریک یا انتقام؟
اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از ۲۶ بهمن آغاز می‌شود

گالری

تسهیلات پنل خورشیدی به مردم ایلام پرداخت می شود
گزارش تصویری / شهر آتش
پیکر «سلام امینی» نماینده سابق ایلام تشییع شد
بزرگداشت مفاخر زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود
روایتی از بلای خاموش بلوط‌های زاگرس؛ بخوربخور مُخورها
ویرا Weera ویرا Weera

سایت خبری ویرا با هدف ارائه آخرین و معتبرترین اخبار در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فعالیت خود را آغاز کرده است. 

چیلات چراغ سبز گرفت
مهران در تب و تاب
تلخند-جنگ به در؛ آغاز رفاقت ایلام و بلوط‌ها در جنگ!
نقش و دلاوری مردم ایلام در دفاع مقدس بیشتر تبیین شود

طراحی سایت:09186377747

  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای