پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

 

سایت ویرا- حواشی انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم در استان ایلام با گذشت شش روز هنوز داغ‌تر از متن است و هرچند نمی‌توان مشارکت سالم مردم را تا قبل از ساعت ۱۸ عصر نادیده گرفت اما از این ساعت به بعد مشارکت دچار انحراف شد.


در ابتدا ویرا معتقد است اگر نحوه حکمرانی در کشور تغییر کند و مردم نجیب ایلام که در ساعات ابتدایی رای‌گیری پای صندوق‌های رای حاضر شدند تکریم شوند و شورای نگهبان نیز بر اساس آن رسالت واقعی خود که مقبول بخش قابل توجهی از جامعه است عمل نماید، نتایج انتخابات دوازدهم مجلس ایلام باید با تغییر ساختاری و‌ جدی مواجه شود.
مستنداً باید گفت:
خبرنگار ویرا در روز رأی‌گیری در شهر ایلام و دو شهرستان دیگر حضور یافت و در یکی از روستا‌ها رأی خود را وارد صندوق ‌نمود و از مسئول صندوق خواست رأی مادر خود که مسن هست و توان حضور در پای صندوق را نداشت نیز اخذ شود که با جواب قاطع منفی روبرو شد.
تا قبل از ساعت ۱۲ دو بار ‌میزان مشارکت ۱۱ ‌و ۱۴ درصد اعلام شد و پس از آن تا پایان رأی‌گیری هیچ گاه میزان مشارکت اعلام نشد و خبرنگار ما ساعت ۱۴ همان روز موضوع را از مقامات مسئول پیگیر شد که اعلام میزان مشارکت را به پایان رای‌گیری موکول نمودند.
دلالان کاندیداها از همان ساعات آغازین رأی‌گیری حضور چشمگیری در حوالی صندوق‌های رأی داشتند و فضای مشمئز‌کننده‌ای را پیرامون آرای سالم مردم رقم زده بودند.
میوه‌فروش محله‌ بانبور ایلام به ویرا می‌گوید پیرزن ناتوانی را کشان‌کشان با وعده خرید رای پای صندوق بردند و در ازای مبلغی رای او را خریدند و در همین منطقه و شب هنگام با چشم خویش دیدم که کارت‌خوان‌ها روز پرتراکنشی را ثبت کردند و برخی کارت‌ها میلیونی خریدند و داد و‌ ستد عقیده پررنگ بود.
مردی نسبتا جوان گفت این پنجاهمین باری است که امروز رای می‌دهم و‌ زنی میانسال گفت اکنون نمی‌دانمم‌ اسمم کیست و شناسنامه بعدی را به من بدهید تا بروم رای بدهم.
مشارکت تا قبل از ساعت ۱۸ پایین اما سالم بود تا اینکه بحث ثبت رای با کد ملی در پای صندوق‌های رای پیچید و گُر گرفت؛ ‌بدعتی در سطح استان‌ آغازیدن گرفت.
بیشتر کاندیداها از این حربه ثبت رای استفاده‌ نمودند و کاندیداهایی که از روزهای گذشته از این موضوع مطلع بودند و دسترسی بهتری به کد ملی داشتند بار خود را بستند.
از ساعت ۱۸ به بعد این کد ملی‌ها و افراد نامرئی بودند که مشارکت را افزایش دادند و سرنوشت انتخابات را رقم زدند ؛ شلوغ‌تر شدن شعب اخذ رای صرفاً به خرید و فروش رأی ختم نشد بلکه خرید و فروش کد ملی و ثبت کد ملی بدون حضور فرد از این ساعت شدت گرفت .
ویدیو‌هایی به دست ویرا رسید که حاکی از مهر نمودن تعرفه خارج از شعب اخذ رای و یا بازار خرید و فروش بود اما مگر چند هزار رای می‌شود خرید و یا فروخت؟
نیک می‌دانیم و آگاهیم که متاسفانه بسیاری از آرا هفته‌ها قبل از ۱۱ اسفند خریداری شده‌ بودند و اما تاسف بالاتر کد ملی‌هایی بود که با میزان تاثیرگذار در نتیجه انتخابات سرنوشت کاندیدا را به منتخب تغییر داد.
اگر ساعت ۲۰ شب پایان فرایند رأی‌گیری اعلام می‌شد شاید نتیجه انتخابات سالم‌تر بود اما قطعا هر چه از ساعت ۲۰ گذشتیم آرا نامرئی‌تر و پولی‌تر‌ شدند.
شب پایان رأی‌گیری اما وضعیت دچار ابهام بود و پنج نفر اول حوزه شمالی از همان ساعات اولیه مشخص بودند اما بامداد نفرات دوم تا پنجم تغییر کردند و کسانی که تا صبح بیدار نماندند حکایت کروبی برایشان تداعی شد.
تا این لحظه آرای صندوق‌های بسیاری از شهرستان‌ها به ویژه ایلام در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و شائبه‌هایی پیرامون این حوزه انتخابیه وجود دارد و بی‌اعتمادی کلیدواژه‌ای است که این روزها پرتکرار است.
انتخابات تا ساعت ۵ بامداد به دور دوم رفته بود اما ساعت ۶ صبح دو فرد منتخب به رسانه‌ها و مردم معرفی شدند! این یک ساعت چه اتقاقی رخ داد؟ چرا هیچ کس پاسخ نگفت؟.چرا ریز آرای صندوق‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت؟
هواداران منتخبین از همان ساعت پایان رای گیری اعلام داشتند که به عنوان نفر اول و دوم وارد بهارستان شده‌اند و شادی را به خیابان کشاندند و روز بعد به دیدار امام جمعه رفتند و در ایلام نیز جشن باشکوهی گرفتند.
هر چند بهرام‌نیا ابتدا با یکی از منتخبین دیدار‌ نمود اما روز گذشته موضع بهتری گرفت که «کاندیداها فعلا منتخب هستند و تا نماینده شدن فرایند طولانی در پیش دارند» و به نظر می‌رسد ثبت عکس از دیدار با امام جمعه نیز بدون هماهنگی صورت گرفته است.
مدیر کل اطلاعات و سردار شاکرمی فرمانده سپاه استان در جشنواره ابوذر نیز موضع معقولانه‌ای اتخاذ نمودند و گفتند: پس از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان به منتخبان تبریک می‌گویند.
باید این موضوع را با صدای بلند گفت که مشارکت مردم ایلام در انتخابات در حد قابل قبولی صورت گرفته است و میزان مشارکت حداقل ۴۵ تا ۵۰ درصد سالم و بالاتر از این میزان تخلف صورت گرفته است‌ و این امر حضور پررنگ ایلامی‌ها را پای صندوق کمرنگ نمی‌کند، اما همین افرادی که رای پاک داده‌اند از شورای محترم نگهبان و دستگاه‌های امنیتی خواهان ورود مسئولانه، شجاعانه و قاطعانه به تخلفات انتخابات هستند تا در انتخابات‌های پیش رو بویژه ریاست جمهوری این مسئله تکرار نشود.
اگر تعداد زیادی از کاندیداها تخلفات محرز و تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات داشته‌اند انتخابات حوزه شمالی ایلام باطل شود، کاهش تعداد آرای دو منتخب که از طریق کد ملی بدون حضور افراد وارد صندوق رای شده است ( دوربین‌ها و یا ثبت اثر انگشت می‌تواند کمک نماید)، حذف و محرومیت کاندیداهایی که تخلف وسیع انتخاباتی داشته‌اند، شناسایی و برخورد با دلالان و عواملی که فضای سالم و رقابتی انتخابات را با خرید و فروش رای ناسالم نمودند و ... از جمله خواسته‌هایی است که مردم استان از شورای نگهبان دارند.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group