فریب و فروش
سایت خبری ویرا- شمس الدین رستمی رسانه های جمعی ( mass media) نقش موثری در تغییرات فرهنگ عمومی جامعه دارند، صنعت تبلیغات بعنوان بخشی از محتوای این رسانه ها در صورت کجروی می تواند خوراک نامناسب...
هنر تبلیغات را می توان معرفی، تشریح و توصیف ویژگی های کالا یا خدمت مورد عرضه دانست. اما از آنجاییکه تعدد رقبا و تنوع کالاهای جایگزین موجب پویایی عرصه تبلیغات گردیده تولید کنندگان جهت افزایش سهم خود ازبازار، بجای ارتقا کیفیت، با کمک مشاوران تبلیغاتی خود از ترفندهایی شاید کذایی و شبه فریب برای تاثیر بر ناخودآگاه انسان و اقناع مشتریان استفاده می نمایند.
در ذیل برخی آسیب های اخلاقی ذکر می گردند که در نتیجه ترویج این ترفندها، حساسیت زدایی شده و درناخوداگاه جمعی ملت نهادینه و سبب جابجایی ارزش های فرهنگی می شوند.
اما واقعیت این است که نه تنها چنین نیست بلکه حتی امکان شکایت هم وجود ندارد! و تا زمانی که عموم جامعه از این کلاهبرداری محترمانه آگاه شوند کالای موردنظر به درصد بالایی از فروش دست یافته است.
۹. شهرت : با استفاده از بازیگران یا اشخاص مشهور کالا را تبلیغ می نمایند، تا از اثرگذاری آن بر طرفداران یا مخاطبان نوعی استفاده یا شاید سواستفاده گردد، در واقع این اشخاص کارشناس آن کالا نیستند و وجودشان نمی تواند موید کیفیت کالای تبلیغی باشد اما چون نوعی نفوذ روانی دارند سبب خرید کالا مدنظر توسط مشتری می شوند.
ترفندها البته متنوع تر و شاید برای روان های سالم آزار دهنده باشند، تبلیغات بنظر می رسد کمی به بیراهه می رود و از اصول اخلاقی فاصله گرفته و نیازمند بازنگری و وضع قوانینی خاص باشند.