ویرا Weera ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
تیر ۲۶, ۱۴۰۴-۰۴
خبر فوری:
وزیر راه: تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی ایلام اولویت دولت چهاردهم است
دو چهره از جنگ
ایلام رتبه نخست اتقان آرا را کسب کرد
ویرا Weera ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
ویرا Weera
  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای
تیر ۲۶, ۱۴۰۴
صفحه اصلی/آرشیو اخبار/فریب و فروش
آرشیو اخبار

فریب و فروش

  سایت خبری ویرا- شمس الدین رستمی   رسانه های جمعی ( mass media) نقش موثری در تغییرات فرهنگ عمومی جامعه دارند، صنعت تبلیغات بعنوان بخشی از محتوای این رسانه ها در صورت کجروی می تواند خوراک نامناسب...

۱۴۰۲-۰۳-۳۱
پرینت
0 نظر

هنر تبلیغات را می توان معرفی، تشریح و توصیف ویژگی های کالا یا خدمت مورد عرضه دانست. اما از آنجاییکه تعدد رقبا و تنوع کالاهای جایگزین موجب پویایی عرصه تبلیغات گردیده تولید کنندگان جهت افزایش سهم خود ازبازار، بجای ارتقا کیفیت، با کمک مشاوران تبلیغاتی خود از ترفندهایی شاید کذایی و شبه فریب برای تاثیر بر ناخودآگاه انسان و اقناع مشتریان استفاده می نمایند.

در ذیل برخی آسیب های اخلاقی ذکر می گردند که در نتیجه ترویج این ترفندها، حساسیت زدایی شده و درناخوداگاه جمعی ملت نهادینه و سبب جابجایی ارزش های فرهنگی می شوند.

 

1. دروغ: سالها قبل محصولی دروغین با ویژگی های خاص معرفی اما مجوز های لازم برای تولید و تبلیغ را نداشت، بدلیل درآمد میلیاردی تبلیغات، یک رسانه رسمی و فراگیر، علیرغم عدم تاثیرگذاری آن کالا،  موجب ترویج استفاده از آن گردید و شریک سود این فریب بزرگ شد.
2. اغراق: در تبلیغات اکثر محصولات خصوصاً بهداشتی درمانی اغراق گویی بسیاری وجود دارد، بطوریکه انسان خردمند از خود می پرسد با وجود این کالا معضل مورد نظر برای همیشه و همه بایست مرتفع می شد!؟

اما واقعیت این است که نه تنها چنین نیست بلکه حتی امکان شکایت هم وجود ندارد! و تا زمانی که عموم جامعه از این کلاهبرداری محترمانه آگاه شوند کالای موردنظر به درصد بالایی از فروش دست یافته است.

3. فریب: در این ترفند کسی که مشکل مورد نظر را ندارد کالا را تبلیغ می نماید تا مشتری تصور کند آن شخص بدلیل استفاده از همان کالا موفق بوده است، مانند تبلیغ کرم ضد چروک توسط کسی که خود پوستی صاف و نرم دارد.
4. تهییج: از لحاظ روانشناسی بیشترین زمان تاثیر یک تبلیغ بر جذب مشتری حدود ده دقیقه اول می باشد، لذا در پایان تبلیغ مدنظر تاکید می گردد که “…دیگه منتظر چی هستید همین الان سفارش بدید!… ” یا گفته می شود “…به 50 نفر اول تخفیف می دهیم…” که متاسفانه این کار تلفیقی از دروغ، وسوسه و تهییج است.
5. القا: در تبلیغ یک کالا ابتدا محیط خانواده یا محل کاری پر از آرامش، رنگ های شاد و انسان های خوش لباس در باب مساله و کالا که درمان است صحبت می کنند، این ترفند  احساس خوبی به مشتری القا می کند سپس ضربه می زند، یعنی شخص در ناخوادگاه خود کالا و شرایط مناسب و حال خوب را همچون علت و معلول بهم پیوند می زند.
6. تخریب و تحریف: این مورد یطور غیرمستقیم در باب رو کردن بی کیفیتی یا تقلبات و ترفندهای تبلیغی کالاهای رقیب است، حداقل این روش کمی خودزنی نیز محسوب می شود!!
7. تضمین: در این نوع تبلیغی که بر بخش ناخودآگاه روان انسان سوار است ابتدا یک بند تضمین و بعد جمله فرعی بیان می گردد، در واقع هدف همان جمله اول است، مانند : “… علت اینکه فرش شما بهترینه تو بازار، بافت آن است یا قیمت ش؟..” در واقع مشتری فکر می کند واقعا آن جنس بهترین است! در این ترفند مهم سوال است و جواب اهمیتی ندارد. 
8. وسوسه: این تکنیک روانی بیشتر در کف بازار وجود دارد اما در تبلیغات رسانه ای هم استفاده می شود، مواردی مانند تخفیف اینگونه اند، معمولا کالای با ارزش هزار تومان را دو هزار قیمت گذاری و اعلام تخفیف 40 درصدی به فلان مناسبت می نمایند.

 

۹. شهرت : با استفاده از بازیگران یا اشخاص مشهور کالا را تبلیغ می نمایند، تا از اثرگذاری آن بر طرفداران یا مخاطبان نوعی استفاده یا شاید سواستفاده گردد، در واقع این اشخاص کارشناس آن کالا نیستند و وجودشان نمی تواند موید کیفیت کالای تبلیغی باشد اما چون نوعی نفوذ روانی دارند سبب خرید کالا مدنظر توسط مشتری می شوند.

ترفندها البته متنوع تر و شاید برای روان های سالم آزار دهنده باشند، تبلیغات بنظر می رسد کمی به بیراهه می رود و از اصول اخلاقی فاصله گرفته و نیازمند بازنگری و وضع قوانینی خاص باشند.

من را دنبال کنید نوشته شده توسط

weera

خبر بعدی

قبلی

چشم انتظاری آسمان لاجوردی ایلام برای افزایش پرواز پرنده های آهنین

بعدی

رهآورد دود و درخت

بعدی
۱۴۰۲-۰۳-۳۱

رهآورد دود و درخت

قبلی
۱۴۰۲-۰۳-۳۰

چشم انتظاری آسمان لاجوردی ایلام برای افزایش پرواز پرنده های آهنین

هیچ نظر! یکی از اولین.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

سرنگونی سه پهپاد اسرائیلی در حریم هوایی ایلام
شرمن: برنامه هسته‌ای ایران نابودشدنی نیست

اقتصادی

انعقاد قرارداد تأمین آب ۱۰۰ روستای دچار تنش آبی
بزرگداشت مفاخر زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود
 کشف میدان جدید نفتی با ظرفیت ۳ میلیارد بشکه در ایلام صحت ندارد
دولت از تعاونی‌ها برای رونق اقتصاد عشایر حمایت می کند
خودروهای عمومی برای ثبت نام تبدیل به سی.ان.جی اقدام کنند

ورزشی

صعود نوشاد و بنیامین در رنکینگ جهانی تنیس روی میز
اسکوچیچ: در سطح خودمان نبودیم اما بردیم/ بحرینی‌ها به دنبال تحریک کردن نیمکت تراکتور بودند

بیاتی‌نیا:

دیدار سپاهان و پرسپولیس، دوئل تفکرات فوتبال فرانسه و ترکیه است
سپاهان-پرسپولیس، سکانس سوم؛ ال‌کلاسیکو با طعم هت‌تریک یا انتقام؟
اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از ۲۶ بهمن آغاز می‌شود

گالری

بزرگداشت مفاخر زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود
بزرگداشت مفاخر زبان و ادب فارسی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود
گزارش تصویری/ بلوط‌ها برف می‌زنند
آبشار طوف خیمه سوق
دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با رهبر انقلاب
ویرا Weera ویرا Weera

سایت خبری ویرا با هدف ارائه آخرین و معتبرترین اخبار در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فعالیت خود را آغاز کرده است. 

تلخند-جنگ به در؛ آغاز رفاقت ایلام و بلوط‌ها در جنگ!
نقش و دلاوری مردم ایلام در دفاع مقدس بیشتر تبیین شود
انعقاد قرارداد تأمین آب ۱۰۰ روستای دچار تنش آبی

رئیس‌‎کل دادگستری استان ایلام:

 با جرائم خشن برخورد قاطع شود

طراحی سایت:09186377747

  • صفحه نخست
  • آرشیو اخبار
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • جهان
  • ورزش
  • چند رسانه ای